Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi

  • JiiKoo
  • JiiKoo hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Lisää
09.04.2014 05:40 #6779 : JiiKoo
JiiKoo loi aiheen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Koko Joomlan LTS/STS-järjestystä ollaan laittamassa kokonaan uusiksi. Lue asiasta tarkemmin:

developer.joomla.org/news/583-announcing-joomla-cms-3-4.html

Kokemus on asia, jonka saat heti kun olisit tarvinnut sitä.
jaakko.korhonen(at)jg-oppimiskeskus.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.04.2014 13:50 - 09.04.2014 14:02 #6780 : Mortti
Mortti vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Mielestäni(Just my opinion) tällainen jatkuva(muutoksia 1-2 kertaa vuodessa)muutos ei ole hyväksi.

Edustan tahoa(Joomla.fi käännöstiimi, koordinaattori), josta kaikki te suomalaiset saatte kielitiedostonne.

Olen "hienoisesti" pettynyt, sillä, kun ajattelen ihmisiä, jotka saavat leipänsä joomlasta, kuinka he pystyvät kertomaan asiakassopimuksissa enää mitään, kun asiat muuttuvat jatkuvasti?

Myöskin, ette voi meitä aina syyttää, jos "Release Strategy" muuttuu tätä tahtia. Meille voi kertoa.

Seuraava julkaisu kielitiedostoissa on 3.3.0 (ellei..., ellei tule tarvittavia asioita 3.3 -versioon tjms.)

Terveisin,

Sami Haaranen / Mortti
Joomla.fi

Yhdessä teemme parempaa!

Finnish Joomla! Language Coordinator | One of the guys behind Joomla.fi
Last Edit: 09.04.2014 14:02 : Mortti.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mirkoe
  • mirkoe hahmo
  • Poissa
  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Kahvilla pärjää aina!
Lisää
09.04.2014 14:34 #6783 : mirkoe
mirkoe vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Ei nuo muutokset kivoja ole kun niitä tulee jatkuvasti, mutta toisaalta päivitykset ovat olleet vain yhden klikin päivityksiä. Kun päivitykset on tehty helpoksi, olen itse asiakkaille puhunut vain 3.x versiosta. Tämä on säästänyt asiakkailta noiden versioiden ja päivitysten pohdinnan.

Samille toki suuret kiitokset, sillä hän joutuu tekemään suurimman työn kielitiedostoissa aina kun jokin muuttuu ja se on varmasti rasittavampaa kuin klikkailla yhdellä napilla uusimmat päivitykset.

Jos se on Joomlalla, teemme sen - www.clicker.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.04.2014 14:52 #6785 : Mortti
Mortti vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Miten sinä Mirko asetat asiakassopimukset? Ne ei lienee riippuvaisia?

Olen "hienoisesti" pettynyt, sillä, kun ajattelen ihmisiä, jotka saavat leipänsä joomlasta, kuinka he pystyvät kertomaan asiakassopimuksissa enää mitään, kun asiat muuttuvat jatkuvasti?


Finnish Joomla! Language Coordinator | One of the guys behind Joomla.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.04.2014 14:58 #6786 : Mortti
Mortti vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Eli jos jokin taho väärinymmärti, minä vain kyseenalaistin tätä nykistä politiikkaa.

Finnish Joomla! Language Coordinator | One of the guys behind Joomla.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mirkoe
  • mirkoe hahmo
  • Poissa
  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Kahvilla pärjää aina!
Lisää
09.04.2014 17:01 #6787 : mirkoe
mirkoe vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi

Mortti kirjoitti: Miten sinä Mirko asetat asiakassopimukset? Ne ei lienee riippuvaisia?

Olen "hienoisesti" pettynyt, sillä, kun ajattelen ihmisiä, jotka saavat leipänsä joomlasta, kuinka he pystyvät kertomaan asiakassopimuksissa enää mitään, kun asiat muuttuvat jatkuvasti?


Eli yritän asiakkaille puhua vain Joomla 2.5 ja 3.x versioista. Jos itse kuitenkin hoidan päivitykset, niin asiakkaan kannalta on samantekevää, onko se LTS/STS jne. Ja kun päivitykset tosiaan hoituu yhdellä klikkausella, niin en asiakkaiden kannalta ole tuota kovin ongelmaiseksi nähnyt.

Toki asianmukainen politiikka Joomlan kehitystiimin puolelta olisi toivottavaa, mutta täytyy muistaa että tekijät, ympäristö ja tekniikkakin muuttuu koko ajan. Jos muutama vuosi sitten on asetettu tarkat päivämäärät ja lyöty lukkoon ominaisuuksia, voi ne tänään jo olla täysin toisia.

Tärkeimpänä pidän vain sitä, että yhteensopivuus ohjelmien, sivupohjien yms. pysyy 3.x versioissa ja että päivitykset hoituu helposti ilman migraatioita tai suurempia muutoksia ohjelmiin.

Jos se on Joomlalla, teemme sen - www.clicker.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.04.2014 11:22 - 10.04.2014 11:23 #6790 : jkwebdesign
jkwebdesign vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Minullakin sama taktiikka eli 2.5.x ja 3.x sarjoista puhutaan ja tähän mennessä on toiminut hyvin. Enemmänkin tuossa ärsyttää näin palveluntarjoajan näkökulmasta se epätietoisuus, eli ei voi koskaan arvioida mitä päättävät ensiviikolla ja se on pienoinen riski ylläpitoja ajatellen. Jos saavat pidettyä yhteensopivuuden kaikissa 3.x versioissa niin silloin ollaan voiton puolella, mutta nykyinen tyyli tekee siitäkin hieman epävarman.

Toinen asa mikä tuossa ärsyttää on jo kaupanteko tilanteessa oleva epätietoisuus. Joomlalla oli aiemmin erittäin selkeä roadmap joka oli ehdottomasti etu kilapailijoihin nähden. Nyt tätä etua ei ole kun se selkeä roadmap muuttuu liian usein. Kävi jopa niin, että laitoin asiakkaalle linin roadmappiin tarjouksen tueksi ja hän otti yhteyttä, että eihän tuolla puhuta mitään semmoista mistä itse olin kertonut, tarkastin ja näinhän se oli muuttunut, sanoisinko, että eika noloa minulle:)

Asiakaslähtöisesti suunniteltuja internet- sekä graafisia palveluita: www.sutjakka.fi
Last Edit: 10.04.2014 11:23 : jkwebdesign.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.04.2014 19:18 #6791 : TekFix
TekFix vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Asiakkaille näköjään ei tosiaan enää kannata puhua muusta kuin 3.x. ja päivitysten helppoudesta (ainakin tähän mennessä kolmossarjan päivitykset ovat sujuneet hyvin). Aikasempi julkaisustrategia oli jotenkuten selvä, mutta nyt ei oikein tiedä miten asian selittäisi asiakkaille. Mielestäni tämä jatkuva muutos strategiassa ei ole hyväksi. :(

En oikein ymmärtänyt mikä uusista tulevista versioista tulee olemaan LTS (ilmeisesti ei ainakaan 3.5), vai onko niin että kaikki ovat samanarvoisia, aina kahden vuoden tuella?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • JiiKoo
  • JiiKoo hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
Lisää
12.04.2014 06:11 - 12.04.2014 06:36 #6792 : JiiKoo
JiiKoo vastasi aiheeseen: Joomla 3.4 tulee heinäkuussa ja LTS/STS versiointi uusiksi
Jos ja kun uusi strategia otetaan käyttöön, niin ei ole kuin yksi Joomla-sarja - Joomla 3.

Helpompi tilannetta on yrittää ymmärtää kun vuosi on vaihtunut vuodeksi 2015. Joomlat 3.2 ja 3.3 jäävät historiaan jo lokakuussa 2014. Samoin Joomla 2.5 on jäänyt historiaan ja on vain Joomla 3. Ei tähdätä enää tiettyyn päivämäärään, jolloin LTS-Joomla julkaistaan.

Uusin Joomla on Joomla 3.x ja se on se tuotantosivuilla käytettävä. Samoin se on aina päivitettävissä yhdellä napsautuksella sitä uudempaan kolmoseen.

Vasta kun julkaistaan 4.0 joskus hamassa tulevaisuudessa, niin viimeisin kolmossarjan Joomla saa vielä kahden vuoden tuen nelosen julkaisun jälkeen. Yhden Joomla-versiosarjan elinkaari pitenee.

Milloin nelonen sitten julkaistaan? Sitten kun kolmosen uusien toimintojen/ominaisuuksien koodista ei enää saada taakse päin yhteensopivaa, aloitetaan nelosen kehitystyö (tässä vähän yksinkertaistaen).

Näin itse olen antanut itselleni ymmärtää tämän uuden strategian. Uusi strategia alkanee juosta versiosta Joomla 3.4 (suunniteltu julkaistavaksi heinäkuussa 2014)?

Uusi strategia herättää kysymyksiä myös muualla. Kannattaa lukea tämä keskusteluketju:
So every release is LTS, even 3.2 or its starts with 3.4?

Kokemus on asia, jonka saat heti kun olisit tarvinnut sitä.
jaakko.korhonen(at)jg-oppimiskeskus.fi
Last Edit: 12.04.2014 06:36 : JiiKoo.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.096 sekuntia