Apua aloittelijalle

  • Dino
  • Dino hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
11.08.2014 18:10 - 11.08.2014 20:08 #7115 : Dino
Dino loi aiheen: Apua aloittelijalle
Hei,

Olen aloitelija Joomlalin kansa. Tarkoituksena olisi ottaa Joomla käyttöön sivuillani. Minulla on muutamia kysymyksiä joihin en ole vielä löytänyt ratkaisua.

1.
Miten saisin linkkipolun kulkemaan samalla tavalla kuin täällä joomla.fi sivustolla. Esimerkiksi näin: www.joomla.fi/ohjeita/sisallon-muokkaus/artikkeleiden-hallinta .

2.
Olen asentanut Joolmlalin väliaikasiseti omaan kansioonsa, koska vanhat sivut ovat auki vielä sen aikaa kun saan kaiken sisällön siirrettyä Joomlaliin. Onko turvallistä siirtää Joomla tästä kansiosta toiseen kun sivut ovat valmiit?

3.
Etusivu on pyhitetty uutisia varten. Tämän olen toteuttanut ihan yksinkertaisesti nostetuilla artiekkeleilla. Haluaisin ,että uutiset tulisivat allekkain samalla tavalla kuin täällä joomla.fi sivustolla. Ongelma on ,että ensimmäisen uutisen jälkeen on samalla rivillä kolme uutista rinnakkain.
Last Edit: 11.08.2014 20:08 : Dino.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mirkoe
  • mirkoe hahmo
  • Poissa
  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Kahvilla pärjää aina!
Lisää
11.08.2014 20:39 #7116 : mirkoe
mirkoe vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
1. Valitse järjestelmä -> Sivuston asetukset -> Ja valitse sitten Hakukoneystävälliset urlit päälle. Laita myös osoitteiden uudelleenkirjoitus päälle, niin se poistaa välistä tuon index.php tekstin joka muuten saattaa tulla. Mutta jotta uudelleenkirjoitusta voidaan käyttää, tulee sinun ensin muuttaa htaccess.txt tiedosto joomlan juuresta muotoon .htaccess.

2. Lyhyesti kyllä, kunhan muutat sen jälkeen tmp ja log polut kuntoon configuration.php tiedostosta. Kannattaa kuitenkin ensiksi siirtää juuressa olevat muut tiedostot jonnekin omaan kansioonsa turvaan. Näin voit testata sitten toimivuuden ja palata takaisin jos jokin menee pieleen.

3.Mene valikot -> ja valitse etusivusi. Sieltä sitten sivun asettelu välilehti. Sieltä voit muokata sitä, miten monta saraketta on, kuinka monta pääartikkelia ja linkkiä näytetään jne. Pääartikkeli tarkoittaa sitä, että kaikki teksti näytetään artikkelista. Alkuteksti sitä, kuinka monta sellaista artikkelia näytetään, jotka on katkaistu lue lisää painikkeella ja näyttää vain sen tekstin, joka on kirjoitettu ennen sitä. Sarakkeet tietti sarakkeita ja linkit on sitten pelkkiä otsikoita jotka näkyy sitten lopussa kun juttuja on tarpeeksi. Kokeilemalla selviää ja ymmärtää varmaan parhaiten. Itselläni asetukset yleensä suunnilleen näin.

#Pääartikkeli 0
#Alkuteksti 6
#sarakkeet 1
#linkit (0-10 kpl)

Noilla asetuksilla saa jo suht siistin etusivun.

Jos se on Joomlalla, teemme sen - www.clicker.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Dino
  • Dino hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
11.08.2014 22:28 - 11.08.2014 22:34 #7117 : Dino
Dino vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Kiitoksia paljon avusta!

mirkoe kirjoitti: 1. Valitse järjestelmä -> Sivuston asetukset -> Ja valitse sitten Hakukoneystävälliset urlit päälle. Laita myös osoitteiden uudelleenkirjoitus päälle, niin se poistaa välistä tuon index.php tekstin joka muuten saattaa tulla. Mutta jotta uudelleenkirjoitusta voidaan käyttää, tulee sinun ensin muuttaa htaccess.txt tiedosto joomlan juuresta muotoon .htaccess.


Sain tuon toimimaan ,mutta nyt minulla on uusi ongelma. Esimerkiksi minulla on menussa linkki Pelit sivulle täältä Pelit sivulta voin valita Peli 1, Peli 2 jne. Ongelma on ,että sain linkkipolun toimimaan kun käytin alavalikkoja, mutta niitä en haluaisi käyttää. Tarkoituksena olisi, että artikkelin sisällä olisi uusi navi josta pääsisi etenemään muille sivuille. Jos kumminkin poistan alavalikot, linkkipolkua ei synny.
Last Edit: 11.08.2014 22:34 : Dino.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
12.08.2014 07:33 - 12.08.2014 07:47 #7119 : VNiemi
VNiemi vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Joo. Joomla ottaa polut valikkorakenteesta (tai komponentista), joten sinun täytyy tehdä se haluttu rakenne, joko valikkorakenteessa, pelit valikon alavalikkoina, tai jossain komponentissa, esimerkiksi sisältökomponentin jonkin kategorian artikkeleina tai jollain hakemistokomponentilla.

Yleensä on helpointa käyttää valikkoja, koska se säästää sopivan komponentin etsimiseltä ja voi vain tehdä haluamansa rakenteen suoraan valikkoihin. Esimerkiksi, JOS ymmärsin oikein ongelmasi, voit tehdä erillisen "Pelit" valikon, joka ei ole linkitetty mihinkään näkyvään moduuliin, ja jossa on "Pelit" nimike (vaikka tyyppiä artikkeli), jolla alavalikkoina linkit yksittäisiin peleihin. Sitten laitat näkyvään navigaatiovalikkoon kohdan "Pelit", joka on alias "Pelit"-valikon "Pelit"-nimikkeelle, ja laitat sen "Pelit"-nimikkeen osoittamaan artikkeliin haluamasi tekstit ja kuvat varustettuina linkeillä niihin Pelit-valikon yksittäisten pelien kohtiin. Ehkä sivuun valikkomoduuli, joka näyttää Pelit-valikon alkaen tasolta kaksi, jolloin se "turha" pelit-nimike ei näy. Muista päivittää valikkorakenne valikoidenhallinnassa (en muista painikkeen nimeä), jotta Joomla tekee hakukoneystävälliset linkit uudestaan.

LISÄYS: Tässä tapauksessa, jos se muuten jo toimii, voit ehkä vain piilottaa alavalikot pois näkyvistä valikkokohdasta. Mutta tämä riippuu käytetystä valikkomoduulista ja/tai muusta valikkorakenteesta.

Voit myös tehdä tämän myös komponenteilla, vaikkapa artikkeleilla, laittamalla peli-esittelyt pelit-kategorian artikkeleihin ja laittamalla päävalikkoon kategoriablogin sopivilla asetuksilla. Mutta komponentin käyttö on aina kiinni siitä mitä tarkkaan ottaen haluat tehdä, joten siihen ei voi antaa yleistä ohjetta niin kuin linkkirakenteen tekoon valikoilla.
Last Edit: 12.08.2014 07:47 : VNiemi. Syy: Lisäys

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Dino
  • Dino hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
13.08.2014 03:05 - 13.08.2014 03:07 #7123 : Dino
Dino vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Nyt ymmärsin miten tämä toimii. Kiitos paljon!

Vielä olisi yksi kysymys. Minulla on käytössä koko sivustolla sama ulkoasu paitsi etusivulla koodiin on lisätty diaesitys/kuvagalleria. Eli etusivun index.php ja .css tiedostoja on muokattu. Miten saisin etusivun järkevästi erilaiseksi? Pitääkö minun asentaa uusi ulkoasu etusivua varten vai onko olemassa jokin parempi ratkaisu?
Last Edit: 13.08.2014 03:07 : Dino.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mirkoe
  • mirkoe hahmo
  • Poissa
  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Kahvilla pärjää aina!
Lisää
13.08.2014 09:56 #7124 : mirkoe
mirkoe vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
En nyt täysin ymmärtänyt kysymystäsi. Oletko siis muokannut index.php tiedostoa siksi, että saisit siihen kuvagallerian? Helpointa olisi tietysti käyttää jotain kuvagalleria moduulia ja asettaa se näkyviin vain etusivulle.

Jos etusivun haluaa muuten erilaiseksi, eikä sitä saa moduuleilla ja sisällöllä sellaiseksi kuin haluaa, voit myös käyttää sivupohjan tyylejä. Tällöin esim. etusivulle voidaan asettaa vaikka kokonaan eri sivupohja.

Jos se on Joomlalla, teemme sen - www.clicker.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Dino
  • Dino hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
13.08.2014 16:51 - 13.08.2014 16:52 #7125 : Dino
Dino vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Moduulilla tuo tosiaan onnistui. Nyt pitäisi vielä muuttaa CSS koodia. Olen yrittänyt muuttaa sitä muuttamalla etusivun CSS-luokkaa ,mutta jostaisn syystä tuo ei toimi minulla oikein.

Näin olen yrittänyt sen toteuttaa:
<header class="dd-header dd-etusivu">
.dd-header
{
  height: 465px;
}

.dd-etusivu
{
  height: 140px;
}


Olen laittanut etusivun CSS-luokkaaksi dd-etusivu. Tuo dd-etusivu tyyli näkyy kumminkin kaikilla sivuilla vaikka olen laittanut muiden sivujen CSS-luokkaaksi dd-header. Näyttää siltä, että minulla tuo sivun CSS-luokka ei toimi.
Last Edit: 13.08.2014 16:52 : Dino.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.08.2014 19:00 #7126 : jkwebdesign
jkwebdesign vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Eli laitoitko miten tuon luokan? Suoraan index.php tiedostoon?

Tässä on joskus aiemmin kirjoittamani ohje, millä sivupohja laittaa sivun aliaksen luokaksi:
www.joomla.fi/foorumi/sivupohjat-css/3950-joomla-2...sivun-ulkoasu-erilaiseksi#6677

Asiakaslähtöisesti suunniteltuja internet- sekä graafisia palveluita: www.sutjakka.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Dino
  • Dino hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
13.08.2014 19:38 - 13.08.2014 19:39 #7127 : Dino
Dino vastasi aiheeseen: Apua aloittelijalle
Nyt sain tämänkin ratkaistua. Tämä koodi toimii:
<header class="<?php
$app = JFactory::getApplication();
$menu = $app->getMenu();
if ($menu->getActive() == $menu->getDefault()) {
        echo 'dd-etusivu';
} else {
  echo "dd-header";
}
?>">

Kiitos paljon kaikille avusta! Joomlan käyttäminen on vaatinut hieman totuttelemista.
Last Edit: 13.08.2014 19:39 : Dino.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.048 sekuntia