Monikielisyys ja valikot?

  • Dididi
  • Dididi hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
12.11.2014 22:27 #7391 : Dididi
Dididi loi aiheen: Monikielisyys ja valikot?
Moi!

Minulla on pari kysymystä koskien monikielistä sivustoa. Olen luonut kaksikielisen sivuston. Kielinä esimerkiksi Suomi ja Englanti.

Minulla on luotuna kolme valikkoa: Main menu (kieli: kaikki), Suomi menu (kieli: Suomi) ja English menu (kieli: Englanti). Main menussa minulla on yksi sivu nimeltä home, jossa on keltainen tähti ja kieli on valittu "kaikki". Suomi menussa minulla on sivuja useampia, jotka ovat mm. etusivu (siinä suomenlippu ja kieli suomi), tietoa meistä, ota yhteyttä jne. Sitten minulla on englanninkielinen valikko English, jossa on saman verran sivuja kuin suomi-menussa eli home (jossa brittilippu ja kieli englanti), contact us, about us, jne.

Kysymys kuuluu, olisiko minun pitänyt luoda Main menuun, jossa kieleksi on valittu "kaikki", myös nuo sivut eli contact us, about us, jne? Mikä virka sillä main menulla on? Minulla on juuri nyt main menussa vain tuo home sivu, jossa on keltainen tähti. Pitäisikö minun lisätä siihen nuo muutkin?

Onko kaksikielinen sivusto kahdennos valikoista, jossa jokaisella valikolla on samat sivut, mutta vain eri kielellä? Entäs miten hakukoneet tunnistavat eri kielet, miten esimerkiksi xml-sivukarttojen kanssa?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.11.2014 09:32 #7392 : VNiemi
VNiemi vastasi aiheeseen: Monikielisyys ja valikot?
Pistän muistista eli voi mennä väärin, mutta...

Eri kielisten valikkojen ei tarvitse vastata toisiaan. Vastaavuuksia voi käyttää linkittämään vastaavat valikot toisiinsa niin, että vaihtamalla kieleksi englanti päätyy "Ota yhteyttä" sivulta "Contact Us" sivulle, mutta muuten sillä ei ole väliä. Joomla! käyttää käsittääkseni sitä kaikkien kielien valikkoa luomaan kontekstin, jossa monikielisyyden toteuttava liitännäinen ladataan, kun ei käytetä linkkiä, joka määrittää suoraan kielen ja käytettävän "kielivalikon". Siinä ei tarvitse olla muuta kuin etusivu, jonka ei tarvitse muistuttaa kieliversioiden etusivuja, koska sitä ei ole tarkoitus käyttäjille näyttää. Sitä käytetään vain sisäisesti ja, luultavasti, myös alkupisteenä hakukoneille. En osaa hakukoneista tai sivukartoista muuten sanoa, mutta Joomla! kyllä kertoo sivun kielen heti sivun alussa "<html xml:lang="fi-fi" lang="fi-fi" >" (jos kieli on suomi) tunnisteella, jos se vain on määritetty, ja hakukoneet tuon ymmärtävät.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Dididi
  • Dididi hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
15.11.2014 18:19 #7402 : Dididi
Dididi vastasi aiheeseen: Monikielisyys ja valikot?
Kiitos vastauksesta!

Minua kummastuttaa kuitenkin hakutulokset. Kun haen sivuston nimellä Googlesta, tulee kummallakin eri kielellä hakutuloksia sivustosta. Esim domain.fi/fi ja domain.fi/en kummatkin etusivut erillisenä hakutuloksena. Tavallaan mulla on yhden nettisivun päällä kaksi eri versiota - kummankin kielisen menun mukaan omat sivut. Kuuluuko sen olla näin? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.11.2014 17:06 #7403 : quietFinn
quietFinn vastasi aiheeseen: Monikielisyys ja valikot?

Dididi kirjoitti: Kiitos vastauksesta!

Minua kummastuttaa kuitenkin hakutulokset. Kun haen sivuston nimellä Googlesta, tulee kummallakin eri kielellä hakutuloksia sivustosta. Esim domain.fi/fi ja domain.fi/en kummatkin etusivut erillisenä hakutuloksena. Tavallaan mulla on yhden nettisivun päällä kaksi eri versiota - kummankin kielisen menun mukaan omat sivut. Kuuluuko sen olla näin? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.


Kyllä sen kuuluukin olla noin. Jos sivu on kahdella eri kielellä niin se on kaksi sivua.

netFinn - Taatusti Joomla!-yhteensopiva webhosting: www.netfinn.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.038 sekuntia