2.5 migraatiosta ja 1.5&1.7 tuen loppumisesta

  • jam80
  • jam80 hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
27.02.2012 14:15 - 27.02.2012 15:11 #1889 : jam80
jam80 loi aiheen: 2.5 migraatiosta ja 1.5&1.7 tuen loppumisesta
Haluaisin vain yleisellä tasolla saada muutaman kommentin ja näkemyksen siihen, kuinka kiireellinen 2.5 migraatio itseasiassa on. Selvää on, että uusi on usein parempi ja vähintäinkin tietoturvallisempi mutta...

Mulla on ollut muutamia vuosia jokunen simppeli ja stabiili asiansa ajava Joomla sivusto, joita ei intensiivisesti tarvitse kehittää ja/tai ominaisuuksia parantaa. Olen niihin patchit ja fixit päivitellyt kun on stabiileja versioita julkaistu.

Se teksti ja grafiikka mikä sivustoilla nyt on on riittävä. Eli jos ei ole näköpiirissä uudistus ja tai kehitystarpeita, ja etenkin kun migraatiokomponentti on saanut aika kirjavaa palautetta 50% sanoo että sama tehdä kokonaan uusiks ja 50% tyytyväisiä, niin onko muita pakottavia tarpeita ryhtyä monen sivuston kanssa migraatiosavottaan kiireellä? :dry:

Selvää toki on, että pidemmällä tähtäimellä siirrot pitää tehdä mm. tietoturvasyistä mutta itse mielummin ottaisin iisisti ja laittaisin vaikka rinnalle 2.5:sen, jonka jälkeen pikkuhiljaa templateja ja plugareita, sisältöä jne jne siirrellen ja testaillen ottaisin siirtymisen 2.5:seen ilman "paineita".

Eli mikä tuossa tuen loppumisessa on se "taivas putoaa niskaan" tyyppinen elementti vai onko mikään? Etenkin jos sivustot ovat toistaiseksi onnellisesti pystyssä ilman suurempia kehityspaineita enkä suunnittele minkään uuden komponentin tai plunin käyttöön ottoa sivustoilla?

Kaikki näkemyksen mielipiteet ja toki faktatietokin 2.5. migraation kiireellisyyteen peilattuna kiinnostaa. Toivottavasi OK välillä näin yleisemmän tason pohdiskelu kuin speksatumpi tekninen ongelma. Mutta omalla tavallaanhan ongelma tämä kiireellisyysastekin varmasti monelle muullekin kuin minulle.
Last Edit: 27.02.2012 15:11 : jam80. Syy: typojen siistiminen

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.02.2012 16:06 #1891 : TekFix
TekFix vastasi aiheeseen: Vs: 2.5 migraatiosta ja 1.5&1.7 tuen loppumisesta
Itse en lähtisi tuossa tilanteessa millään kiireellä tekemään migraatiota. Sen verran keskeneräiset nuo migraatiotyökalut ovat tällä hetkellä. Kyllähän tuo 1.5 toimii edelleen huhtikuun jälkeenkin (mutta tuen loputtua riskit kasvaa pikkuhiljaa).

Jos on tärkeää että sivut ovat jatkuvasti toiminnassa (ja ehkä muutenkin) niin lähtisin päivittämään siinä vaiheessa kun saadaan toimivampi migraatiotyökalu käyttöön. Varsinkin jos sivuilla ei ole paljon lisäosia vaan ovat pääasissa peruskamaa niin migraatio ei ole kovin vaativa. Suurin työ liittyy todennäköisesti sivupohjan muuttamiseen niin että se toimii uudessa versiossa. Vaihtoehtoisestihan tämä on hyvä tilaisuus tehdä nuorennusleikkaus uudella sivupohjalla... Ja lisäosat kannattaa myös etukäteen varmistaa että löytyy uusi versio joka toimii 2.5:ssä.

Ja ennen kaikkea: Varmuuskopio ensin, sitten vasta hommiin....
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: jam80

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • TeroKankaanpera
  • TeroKankaanpera hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
  • JEvents, J2Store 3 ja AdsManager kääntäjä
Lisää
28.02.2012 08:50 #1898 : TeroKankaanpera
TeroKankaanpera vastasi aiheeseen: Vs: 2.5 migraatiosta ja 1.5&1.7 tuen loppumisesta
Migraation huhtikuun lopun yli siirtämisen riski on täsmällisesti ilmaistuna tämä: 1.5. alkaen 1.5 versiosta löytyviä tietoturva-aukkoja(kaan) ei enää paikata joten jos sellainen löytyy pakkomigraatio on edessä mahdottomalla aikataululla eli hallitsemattomasti. (Muistin virkistyksenä: 1.5:stä löytyi vielä vain kuukausi ennen 2.5:n ilmestymistä aiemmin tuntematon tietoturva-aukko.)

---
Tero Kankaanperä
terokankaanpera.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.02.2012 06:43 #1908 : JiiKoo
JiiKoo vastasi aiheeseen: Vs: 2.5 migraatiosta ja 1.5&1.7 tuen loppumisesta

TekFix kirjoitti: Itse en lähtisi tuossa tilanteessa millään kiireellä tekemään migraatiota. Sen verran keskeneräiset nuo migraatiotyökalut ovat tällä hetkellä. Kyllähän tuo 1.5 toimii edelleen huhtikuun jälkeenkin (mutta tuen loputtua riskit kasvaa pikkuhiljaa).

---

Ja ennen kaikkea: Varmuuskopio ensin, sitten vasta hommiin....


Minä taas en usko, että migraatiokomponentit tästä enää paljoa kehittyvät. Bugeja ehkä korjaillaan eli näillä eväillä mennään. :dry:

Migraatiota voi verrata muuttokuormaan, jolla viet huonekalujasi yms. uuteen hienoon asuntoosi sen uuden kerrostalon 8. kerroksessa. Migraatiota on se kun muuttoauto peruuttaa oman rappusi ovelle ja siihen se migraatio myös loppuu. Siitä alkaa sitten se manuaalinen asennus/viritys/korjaus -osio. Muutossa vastaava vaihe on huonekalulujen yms. kantaminen sinne 8. kerrokseen, sillä - tietysti - uudessa talossa hissi on pois käytöstä muuttopäivänä.... :cheer:

Kokemus on asia, jonka saat heti kun olisit tarvinnut sitä.
jaakko.korhonen(at)jg-oppimiskeskus.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.081 sekuntia