Kuinka valita sivustolle sopivimmat lisäosat, artikkelisarjan ensimmäisen osan käännös

  • Kharadus
  • Kharadus hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
11.06.2013 09:17 #5271 : Kharadus
Kharadus loi aiheen: Kuinka valita sivustolle sopivimmat lisäosat, artikkelisarjan ensimmäisen osan k
Alkuperäinen artikkeli löytyy osoitteesta: magazine.joomla.org/issues/issue-june-2013/item/1323-how-to-choose-extension

Kuinka valita lisäosat? Osa 1: Valintojen miettiminen askel kerrallaan

Aloittelija vai pitkäaikainen konkari? Jokaiselle meistä tuottaa välillä ongelmia löytää tekeillä olevaan sivustoon sopivat lisäosat. Joskus se sujuu kuin vettä vain, joskus taas haluaisi heittää koneensa ikkunasta pihalle ja huutaa asiakkaalle naama punaisena. Loppujen lopuksi lisäosat ovat kuitenkin askel kohti paremman ja tehokkaamman Joomla-sivuston syntyä. Katsotaanpa joitakin vinkkejä ja ohjeita joiden pohjalta lähteä valitsemaan lisäosia.

Aloitetaan jokaisen lisäosaetsinnän alkulähteeltä: : extensions.joomla.org . Joomlan lisäosahakemiston (Joomla Extension Directory), JEDin, tulisi olla ensimmäinen kohde etsintää aloittaessa. Tällä hetkellä sieltä löytyy noin 6500 lisäosaa Joomla 2.5:n ja 3.x:n.

Niille, jotka vielä kaipailevat 1.5-version lisäosia, löytyvät ne osoitteesta archive.extensions.joomla.org/ , mutta heidänkin olisi jo aika päivittää uudempaan versioon.

JED laajenee hirmuista vauhtia uusien lisäosien myötä, joten Etsi(Search)-toiminnon käyttö on pakollista. Vasemmalta löytyy helppo navigointipaneeli, jossa lisäosat ovat jo valmiiksi listattu kategorioihin. Kurkkaamalla saattaa löytää lisäosia, joita ei edes tullut ajatelleeksi haluavansa. JEDin yläosasta löytyy avainsana-haku. Siihen ei kuitenkaan kannata kirjoittaa romaania, vaan keskittää haku yhden tai kahden sanan avainhakuun.



Löytyikin useampia lisäosia, jotka kaikki suorittaisivat saman asian sivustolla. Miten valinnasta pitäisi suoriutua?


Lähdetään liikkeelle perustasolta. Tarvitseeko sivuston haltija kaupallisen vai ei-kaupallisen lisäosan, tulisiko sen olla komponentti, moduuli vai liitännäinen? Tämän valinnan jälkeen voidaan siirtyä eteenpäin.

Onko valittujen lisäosien kehitys vielä käynnissä? Tarkastetaan niiden versiot ja viimeisin päivitysajankohta lisäosien Yksityiskohdat (Details)-sivulta. Käyttävätkö ne Joomlan sisäänrakennettua päivitystoimintoa vai pitääkö ne päivittää manuaalisesti? Mitä lisäosalle on suunnitteilla tulevaisuudessa?

Tärkeimpiä huomioonotettavia asioita ovat valitun lisäosan ominaisuudet. Ei pelkästään ne, jotka ovat tarpeen juuri nyt, vaan tulevaisuutta ajatellen: mitä asiakas mahtaisi kaivata lähitulevaisuudessa? Osaako lisäosa kommunikoida muiden lisäosien kanssa (esim. automaattinen uutiskirjeiden lähettäminen jäsenyystilausta ostettaessa ja samassa yhteydessä käyttäjätilin luomisen)? Jos halutuista ominaisuuksista lähes kaikki löytyvät yhdestä lisäosasta, kannattaa tiedustella lisäosan kehittäjältä josko puuttuva ominaisuus tai ominaisuudet olisi mahdollista lisätä siihen. Esittelyversion (demo) testaaminen ennen lisäosan käyttöönottoa, jotta ominaisuuksien toimivuuden voi testata, on hyvin suositeltavaa.

Vaikka joskus saattaakin vaikuttaa siltä, että lukutaito on katoava luonnonvara, kunnollinen dokumentaatio on silti tärkeä lisäosia valittaessa. Onko lisäosan dokumentaatio laadukasta? Onko se osuvaa ja sisältääkö se ohjeita vian etsimiseen? Hyvä dokumentaatio saattaa säästää asiakkaalta ja lisäosan kehittäjältä huomattavat määrät aikaa. Tässä ei kuitenkaan tarvitse mennä liiallisuuksiin; koko dokumentaatiota ei tarvitse tavata läpi valitsemisprosessin osana, vaan se kannattaa tutkailla pikaisesti kiinnittäen huomiota erityisesti asetuksien säätämiseen ja käyttäjälle mielekkäiden ominaisuuksien toimintakuvauksiin.

Lisäosa on vain yhtä hyvä kuin sille tarjottu tuki, tai näin ainakin jotkut ajattelevat. Kelläpä ei olisi ollut ongelmia teknisen tuen kanssa asioitaessa, tai asiakkaille tukea tarjottaessa? Tukea voidaan tarjota useilla eri tavoilla: tukilipukkeen muodossa, foorumien kautta tai suoraan kehittäjälle mailaamisella jne. Onko lisäosan tuki ilmaista, vai onko siinä vuosi-/kuukausimaksu? Tärkein nyrkkisääntö tukea kaivatessa on kuitenkin tämä: varmasti toimivaa tukea saa vain lisäosan kehittäjältä, ei Facebook-ryhmän tai jonkin erikoisen foorumin kautta.

Viimeinen tässä artikkelisarjan ensimmäisessä osassa esille tuotava asia on muiden käyttäjien kokemukset tuotteen kanssa. JEDistä löytyy käyttäjien kirjoittamia arvosteluja, jotka saattavat sisältää hyödyllistä tietoa. Artikkelin kirjoittajan mielestä keskivertoarvostelut ovat parasta mahdollista tietoutta, ne kuvailevat lisäosien hyvät ja huonot puolet takertumatta kumpaankaan ääripäähän. Arvostelut, joihin lisäosan kehittäjä on vastannut, ovat myös hyvin hyödyllisiä. Ne kuvastavat kehittäjän kiinnostusta kehitystyöhön ja tämän suhtautumista käyttäjäpalautteeseen.

Sopivan lisäosan valitseminen, varsinkin asiakkaalle tehtyihin sivustoihin, ei ole yhtä nopeaa ja helppoa kuin pikaruoan noukkiminen kotimatkalla. Artikkeli onkin kirjoitettu helpottamaan prosessin aloittamista.

Seuraavissa JCM:n numeroissa tutustumme tarkemmin vinkkeihin ja vihjeisiin, sekä katsastamme joitakin tiettyjä lisäosia. Pysykää kärryillä!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.075 sekuntia