Sivuston hakukoneystävällisyyden parantelua, artikkelin käännös

  • Kharadus
  • Kharadus hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
13.08.2013 11:02 - 13.08.2013 11:22 #5590 : Kharadus
Kharadus loi aiheen: Sivuston hakukoneystävällisyyden parantelua, artikkelin käännös
Alkuperäinen artikkeli löytyy osoitteesta magazine.joomla.org/issues/issue-aug-2013/item/141...omla-higher-rankings-basic-seo

Korkeampi sijoitus ja perustason hakukoneystävällisyyden parantelua (SEO – Search Engine Optimization) Joomla-sivustoille


Googlen algoritmia parannellaan jatkuvasti näyttämään ”laadukkaita sivustoja” hakujen tuloksena. Useat vaikuttajat, kuten sivuston nopeus, tiedon rakenne ja sivujen suunnittelu ovat kaikki SEO:n vaikuttavia asioita. Hakukoneystävällisyyden parantaminen käsittää monia asioita; yksi tärkeimmistä on integroida kaikki halutut verkkomarkkinointitaktiikat ja saada ne toimimaan hyvin yhdessä. Joomlaa käytettäessä tulee näitä taktiikkoja osata soveltaa juuri tämän CMS:n (Content Management System) kanssa.

Hakukoneystävälliset URL-osoitteet


Joomlassa osa URL:stä otetaan valikon aliaksesta, joten sivuston tietorakenne on pidettävä mielessä, koska se vaikuttaa URL-osoitteen rakenteeseen (esim. : www.example.com/classes/music/ ).
Googlen indeksoidessa sivustoa se etsii avainsanoja sivuston URL:stä, joten näiden avainsanojen lisääminen URL:ään on erittäin tärkeää. Asetus ’Hakukoneystävälliset URL-osoitteet’ tulisi pitää päällä välttyäkseen linkeiltä, joita eivät ymmärrä sen enempää ihmiset, kuin hakukoneetkaan (esim. : www.example.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1 ).
Käyttäjän kannattaa kysyä palveluntarjoajaltaan käytössä olevan verkkopalvelimen tyyppi, ja seurata Joomlan dokumentaatiota ko. verkkopalvelimen suhteen.

Uudelleenohjaa www http:/:hen


Hakukoneet näkevät osoitteet www.example.com ja example.com kahtena eri sivustona, jakaen sivuston sijoituksen hakutuloksissa, jättäen sen kauemmaksi listalla. Tässä on myös vaarana, että Google tulkitsisi sivut kopioiduksi sisällöksi. Tämä kierretään Joomlassa uudelleen ohjaamalla www:tön osoite www-osoitteeseen. Tämä tapahtuu .htaccess-tiedoston kautta. Kannattaa noudattaa suositeltavaa htaccess.tiedostoa, joka tarjotaan osana Joomlan dokumentaatiota. Joomlan dokumentaatiota .



Sivujen asetusten optimointi Joomlan artikkeleille

Sivun otsikko (Title tag)¨

Sivun otsikko määrittää, mistä sivu kertoo. Ne myös näkyvät hakukonelistaussivulla (SERP – Search Engine Ranking Page), joten niistä kannattaa tehdä tarpeeksi mieleenpainuvia, että etsijät painaisivat niitä. Jos Joomlassa haluaa ohjata artikkeliin, pitää sille määrittää valikon nimike; näin ollen myös menujen alaisuuteen lisätään otsikointi.
Omavalintaisen otsikon saa tehtyä seuraavasti:
1. Muokkaa Valikon nimikettä
2. avaa kohta Sivun otsikoinnin asetukset
3. Kirjoita haluttu otsikko kohtaan Sivun otsikko
Kannattaa huomata, että kestää jonkin aikaa ennen kuin muutokset näkevät Googlessa. Tulee myös muistaa, että otsikot jotka ovat 70 merkkiä tai pidempiä, eivät näy Googlen haussa.

Metakuvaus




Metakuvaukset eivät merkitse sivuston sijoitukseen hakukonelistauksilla, mutta ovat erittäin tärkeitä muutettaessa sivuston linkkiä painavan käyttäjän näkymään hakukonelistaussivulla (SERP). Artikkelia muokattaessa voidaan Metatietojen asetukset–osiossa muokata metakuvausta. Metakuvauksen tulisi sisältää avainsanoja, ja olla korkeintaan 155-merkkinen.

Artikkelin otsikot (Headings)

Sivuston ylätunnistetta, tyylejä ja muotoilua voidaan muokata css-tiedoston kautta, joka löytyy yleensä /template-name/css/template.css –alaisuudesta. Joomlan artikkeleilla tulisi aina olla otsikko, joka kannattaa määrittää tyyliltään ”Heading 1”:ksi, jonka tulisi sisältää avainsanoja.
Useat Joomlan sivupohjat käyttävät Heading 1:stä sivuston otsikkona, ja lisäävät Heading 2:sen
artikkelin otsikoksi. Parantaakseen sivupuolen hakukoneystävällisyyttä tämä kannattaa muuttaa:
• Manuaalinen muutos sivupohjaan onnistuu php-tiedoston kautta.
• Tähän tarkoitukseen on myös lisäosia.
• Artikkelin (sivuston) otsikko piilotetaan artikkelin muokkausnäkymässä Artikkelin asetukset-lehdellä, jonka jälkeen otsikko lisätään manuaalisesti WYSIWYG:n ja määritellään Header 1 –tyyli alasvetovalikosta.

Kuvat
• Kaikkien Median hallintaan ladattujen kuvien tulisi sisältää avainsanoja kuvan otsikossa.
• Lisättäessä kuva artikkeliin, sen tulisi omata ALT-ominaisuus. Joomlassa tämä voidaan tehdä avaamalla Lisää/Muokkaa kuva, ja täyttämällä kohta ”Kuvan kuvaus(Image Description). ALT:ll tarkoitetaan vaihtoehtoista tekstiä (ALTernative text), ja sen tarkoitus on korvata kuva tekstillä, jos kuva ei jostakin syystä lataudu oikein, sekä tarjota kuvaus rajoitetuilla käyttäjille, jotka käyttävät näytönlukijaa netin selaamiseen.
• Oletusarvoisesti Joomlan robots.txt-tiedosto estää hakukonebotteja indeksoimasta sivuston kuvakansiota. Jos käyttäjä kuitenkin haluaa kuvien näkyvän hakutuloksissa, voidaan se tehdä hosting-hakemiston kautta muokkaamalla robots.txt-tiedosto sallimaan kuvien näyttäminen Googlen hakutuloksissa. Ainoa muutokseen vaadittava asia on poistaa rivi ”Disallow: /images/”


Ankkuriteksti (Anchor text)


Usein kirjoitettaessa pitkää artikkelia haluaa kirjoittava näyttää vain pienen pätkän siitä, sekä linkin joka vie lukijan kokonaiseen artikkeliin. Tämä on helposti tehtävissä Joomlan kautta, mutta tämä ankkuriteksti on oletusarvoisesti muotoa ”Lue lisää + artikkelin otsikko”. Yksi tapa optimoida viestejä on poistaa ”Lue lisää”-osio ankkuritekstistä. Ankkuritekstien tulisi sisältää avainsanoja, jotka kuvaavat artikkelia, ei mitään niin yleismääräistä kuin lue lisää, paina tästä, jne. On mahdollista näyttää vain artikkelin otsikko ja poistaa ”Read More”-osio. Tämä voidaan muokata Artikkelien hallinnan Valinnat-osion alta kohdasta Näytä Lue lisää ja valitsemalla ”Piilota”.
Joitakin suositeltavia hakukoneystävällisyyttä parantavia lisäosia ovat MijoSEF, sh404SEF, ja JoomSEF.

Muita muistamisen arvoisia asioita

Oikeiden avainsanojen valinta on ensiarvoisen tärkeää. Googlen avainsanatyökaluja (keyword tools) –käyttäen on helpompaa löytää haluttuun tarkoitukseen sopivat avainsanat. Avainsanojen tulee olla tarkkoja, esim. jooga vs. jooga-opastusta raskaana oleville naisille, ja niiden tulee näkyä oikealla kohtaa sivustoa.

Kannattaa myös tehdä sivustokartta (sitemap) ja tarjota se suurimmille hakukoneille (Google, Bing, Yahoo, jne.). Xmapin ja MijoSEFin kaltaiset lisäosat ovat erittäin hyödyllisiä tähän tarkoitukseen.
Google seuraa sivustojen näkyvyyttä muissa yhteyksissä, joten kannattaa kannustaa ihmisiä jakamaan tietoa sivustosta. SP Sharen kaltaiset lisäosat ovat loistava tapa antaa vierailijoiden jakaa sivustoasi, ja se on vieläpä ilmainen.

Jos sivusto ei näiden ohjeidenkaan jälkeen pääse riittävän korkealle hakutuloksissa, kannattaa siihen lisätä sivuja etsintäsijoituksen parantamiseksi. SEO:ssa vähemmän on vähemmän, joten vähemmän sisältöä tarkoittaa myös pienempiä hakutuloksia.
Liitetiedostot:
Last Edit: 13.08.2013 11:22 : Kharadus.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.037 sekuntia