Joomla!-kokemuksesi

  • AkeMake
  • AkeMake hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Täysjäsen
  • Täysjäsen
Lisää
17.11.2011 00:23 - 17.11.2011 17:05 #634 : AkeMake
AkeMake loi aiheen: Joomla!-kokemuksesi
Aloitellaan nyt tätä Off-topiciakin, kun se ikävästi kumisee tyhjyyttään. Ajattelin kysellä, että oletteko vielä aloittelijoita Joomla!:n käytössä vai kokeneempia konkareita? Jos olet jo kokenut Joomla!-käyttäjä, niin milloin huomasit siirtyneesi "rajan" toiselle puolelle eli huomasit olevasi foorumilla enemmän vastailijan kuin kyselijän roolissa. Entä miksi olet päätynyt käyttämään juuri Joomlaa etkä esimerkiksi Drupalia, mojoPortalia tai Plonea? Kaikkien vastaus on tietysti, että Joomla! on paras vapaan lähdekoodin julkaisujärjestelmä , mutta toivoisin teiltä kuitenkin joitain monipuolisempia perusteluja. :D


Itse ihan sattumalta satuin joskus aikoinaan törmäämään Joomlaan, mutta vielä tuolloin sen asentaminen tuntui turhan vaikealta ja asenne oli muutenkin negatiivinen, joten en jaksanut perehtyä siihen kunnolla. Noin vuosi siitä eteenpäin tutustuin isoveljen suosittelemana Joomlaan uudestaan ja kun sitten jaksoin perehtyä asentamiseen kunnolla, niin hurahdin tähän totaalisesti. Joomla! on siis ensimmäinen ja tähän mennessä ainut käyttämäni vapaan lähdekoodin julkaisujärjestelmä. Kaikki aikaisemmat sivut olen koodaillut käsin (ja vielä nykyäänkin joitain sivuja). Tähän mennessä olen käyttänyt Joomlaa noin vuoden verran enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Ihan viime viikkoina olen huomannut, että osaamiseni alkaa heilua sillä tasolla, että osaan useammin vastailla muiden esittämiin kysymyksiin kuin joudun itse kyselemään ja tästä olenkin melko ylpeä. B)
Last Edit: 17.11.2011 17:05 : AkeMake.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • TeroKankaanpera
  • TeroKankaanpera hahmo
  • Poissa
  • Valvoja
  • Valvoja
  • JEvents, J2Store 3 ja AdsManager kääntäjä
Lisää
17.11.2011 08:30 #636 : TeroKankaanpera
TeroKankaanpera vastasi aiheeseen: Vs: Joomla!-kokemuksesi
Kokemuksestani on tuolla Tietoa meistä -osassa, joten ei siitä sen enempää. Miksi Joomla on helppo vastata. 2006 aika oli kypsä avoimille julkaisujärjestelmille ja niitä oli jo olemassa koko joukko. Joomla oli tuolloin vielä varsin äskettäin Mambosta irrottautunut. Olin Mambosta kuullut jo pari vuotta aiemmin ja kiinnostunut. Olin työssäni joutunut tekemisiin Plonen kanssa ja kironnut sen lukemattomia kertoja alimpaan helvettiin. Asentelin LAMPiin erilaisia CMSiä ja leikin niillä. Wordpressiin kyllästyin nopeasti yksinkertaisuutensa vuoksi ja Drupalin kanssa en päässyt puusta pitkään. Joomlan asennuspaketti oli innostava. Loppuhan seuraa sitten automaattisesti: pysyn Joomlassa kunnes parempi tulee vastaan. Olen myöhempinä vuosina opetellut myös
- Wordpressiä: 3.x on tosi velho, mutta seinät tulee nopeasti vastaan
- docuWikiä: pirun työläs mutta teknisesti yksinkertainen
- eZ: (? vai mikä sen norjalaisen cms:n nimi olikaan?) kömpelö kuin vanha Plone
- CMS Made Simple (CMSms, ennen nimenmuutosta kokemusta): kömpelö ja yksinkertainen sekin
- Moodlea: tuntuu jotenkin kehittäjäyhteisön puutteessa kituvalta, vahva perusrunko, mutta jäykkä ja kömpelö
Drupaliin en ole ensijärkytyksen jälkeen koskaan palannut vaikka kaverini vannoo sen nimeen ja tekee sille sivustoja. Seuraavaksi joutunen tutustumaan CiviCRM:iin.

---
Tero Kankaanperä
terokankaanpera.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
17.11.2011 12:43 - 17.11.2011 12:45 #640 : kestosippi
kestosippi vastasi aiheeseen: Vs: Joomla!-kokemuksesi
Minulle Joomla tuli kokeiltavaksi pari vuotta sitten yhdistyksen sivustoa ylläpitäessäni. Valmiiksi olinkin jo valinnut hyvän palveluntarjoajan, nimittäin Kapsi Internetkäyttäjät ry. yhteisöjäsenyyden.

Tuli sitten usein tarvetta laittaa jotakin sivustolle, ja homma ei onnistunut miltä tahansa nettikoneelta. Työpaikan koneelle tuli esteeksi joku palomuuraus, joka esti ftp-siirrot.

Sitten yhdet jouluvapaat tutustuin Joomlan mahdollisuuksiin ja asensin testisivut.

Pirun vaikeaahan se alkuunsa oli, kun en tajunnut edes Joomlan alkeista mitään. Mutta lopulta sain ne yhdistyksen sivut kaikki Joomlatuksi.

Ihan kivaahan noita sivuja on nyt päivittää. Pikkuhiljaa opin uusia asioita ja toteutan niitä sivustolla.

Yksi asia on harmittanut joka kerta kun jonkun uuden kuvan lataan artikkeliin. Ladattu kuva menee entisten kuvien sekaan kuvahakemistoon, enkä sitä sitten meinaa sieltä löytää. Nekun saisi jotenkin lajitelluksi vaikka aikajärjestykseen, niin olisi uusin siinä heti framilla.
Last Edit: 17.11.2011 12:45 : kestosippi.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • naghris
  • naghris hahmo
  • Vieras
  • Vieras
17.11.2011 21:06 #646 : naghris
naghris vastasi aiheeseen: Vs: Joomla!-kokemuksesi

kestosippi kirjoitti:
Yksi asia on harmittanut joka kerta kun jonkun uuden kuvan lataan artikkeliin. Ladattu kuva menee entisten kuvien sekaan kuvahakemistoon, enkä sitä sitten meinaa sieltä löytää. Nekun saisi jotenkin lajitelluksi vaikka aikajärjestykseen, niin olisi uusin siinä heti framilla.


Käytä JCE-editoria, sillä kun lataat kuvan palvelimelle niin se on valittuna automaattisesti ja muistaakseni saa listaa järjestettyä esim pvm mukaan. Kansioiden luominenhan on se ensimmäinen askel

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.11.2011 20:55 #781 : kestosippi
kestosippi vastasi aiheeseen: Vs: Joomla!-kokemuksesi
Kiitos!

Avainsana oli tuo hakemiston luominen.
Nyt kun lataan kaikki uudet kuvat uuteen hakemistoon, niin ovat helposti framilla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Patsy
  • Patsy hahmo
  • Vieras
  • Vieras
03.02.2014 09:37 #6459 : Patsy
Patsy vastasi aiheeseen: Joomla!-kokemuksesi
Pyytäisin tuoretta, kokemukseen perustuvaa näkemystä siitä, mikä järjestelmä on paras valinta sivuston ylläpidon aloittamiseen. (Ja miksi)

- Nykyinen järjestelmä on helppo, mutta HYVIN rajoittava.
- Ylläpitäjinä/päivittäjinä olisi monentasoista ihmistä ja on tärkeää, että kullakin päivittäjällä on vain tarpeelliset oikeudet hallussa.
- Sivujen olisi syytä toimia niin käynnyköissä, tableteissa kuin isoruutuisissa pöytäkoneissakin.
- Ylläpitoon kaivattaisiin sekä helppoutta että myös mahdollisuuksia innovatiiviseen virittelyyn.

Parhaat systeemit näyttäisivät olevan Joomala ja Wordpress, tämän hetkisen tietoni perusteella, mutta olen avoin näkemyksille.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mirkoe
  • mirkoe hahmo
  • Poissa
  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Kahvilla pärjää aina!
Lisää
03.02.2014 12:55 #6460 : mirkoe
mirkoe vastasi aiheeseen: Joomla!-kokemuksesi
En usko että kysymykseesi on yhtä selvää vastausta. Tällä palstalla varmasti moni on tykästynyt juuri Joomlaan. Kun sitä on pitkään käyttänyt, osaa välttää karikot ja tietää parhaat käytännöt miten sivustoja sillä tulisi rakentaa. Joomla soveltuu erinomaisesti kriteereihisi, aivan kuten vaikkapa Wordpress.

Itse olen käyttänyt pääasiassa näitä "kolmea suurta", eli Wordpressiä, Joomlaa ja Drupalia. Drupalia en välttämättä suosittele ihan aloittelijoille, sillä se vaatii jo paljon enemmän osaamista. Wordpress on ehkä paras hyvin yksinkertaisiin sivustoihin. Toiminnoiltaan ehkä aloittelijalle suoraviivaisempi kuin Joomla. Joomlassa taas etuna että tuota innovatiivista virittelyä voi harrastaa ehkä laajemmin ja helpommin kuin Wordpressissä. Esim. moduulien hallinta on Joomlassa ihan eri luokkaa kuin Wordpressissä (siellä Widget nimillä.)

Muita vaihtoehtoja on esim. Concrete5, silverstripe, cmsmadesimple jne. Pitkälti näissi kaikissa kuitenkin on samoja toimintoja. Siitä syystä valitsisin ehkä jonkin tunnetumman julkkarin, jolloin apuja ja lisäohjelmia on ehkä helpommin saatavilla.

Jos se on Joomlalla, teemme sen - www.clicker.fi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Patsy

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • PölhöKustaa
  • PölhöKustaa hahmo
  • Vieras
  • Vieras
07.02.2014 21:09 #6491 : PölhöKustaa
PölhöKustaa vastasi aiheeseen: Joomla!-kokemuksesi
No ensimmäinen kokemus oli joskus 2006-2007 kun kaveri teki semmoiset tosi simppelit sivut mulle itelle ja jälkeenpäin kuulin että Joomlalla. Aikaa kului vuosia ja firmalle teetettiin sivut joita voisi "itse päivittää" ja ne oli taas Joomlalla tehdyt. Silloin innoistun pikkuhiljaa "sorkkimaan sivuja" ja ahneus kasvoi...

No en vieläkään osaa muuta kuin kokeilemalla rakennella jotain pientä (tästä tulee muuten nimimerkki "PölhöKustaa" taisitta arvatakkin) ja nyt on päässy sen verran eteenpäin, että ei enään hirveesti tarvi apua omien sivujen kanssa.

Paljon olen löytänyt täältä palstalta vastauksia ongelmiini, mutta pankkitermejä lainaten valitettavasti luulen että olen enempi tuolla otto kuin antopuolella :unsure:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • naghris
  • naghris hahmo
  • Vieras
  • Vieras
07.02.2014 23:20 - 07.02.2014 23:21 #6494 : naghris
naghris vastasi aiheeseen: Joomla!-kokemuksesi
Minulla on aika paljon kokemusta erilaisista julkkareista, myös järeämmistä systeemeistä kuten Liferay. Tällä hetkellä kaksi käytetyintä on WP ja Joomla. Kuten Mirko mainitsi, WP toimii simppeleihin sivustoihin ihan jees, mutta harkitsen hyvin tarkkaan kun sivustoa mietitään, mikä on oikea työkalu.

Ihan muutaman sivun juttuihin Joomla voi tuntua hieman ylilyönniltä, mutta harvemmin ne kuitenkaan sellaisiksi jäävät. Ja silloin Joomlan voimavarat tulevat esiin.

Muutamia pointtereita:
  • Modulien käyttö ja hallinta: kun sen periaatteen ymmärtää, voi tehdä todella näppäriä ja fiksuja juttuja
  • Hallintakäyttöliittymä, joka ei ole hepreaa asiakkaalle = suht simppeli selittää
  • Nykyään edistynyt käyttäjähallinta, jolla voi kontrolloida mitä eri ryhmät tai käyttäjät voivat tehdä
  • Muutamia ihan killeri-lisäosia, kuten Akeebat ja JCE, jotka helpottavat elämää kun sivustoja alkaa olla tuhottomasti
  • Sivupohjien yliajo-toiminnallisuus. Joomlan ytimeen koskematta voi muokata Joomlan ytimen, sekä (fiksusti tehtyjen) laajennusten ulostuloa melko vapaasti. Ja muokkaukset voi kopioida toiselle sivustolle. Tämä on oma suosikkini!
  • Joomla ei rajoita mitenkään sivuston ulkoasun tai presentaation toteutusta (HTML5, CSS3, jne). Itse voi valita omat työkalunsa
  • Kaupalliset sivupohjat on laadukkaita. Montakohan kertaa on mennyt hermo kovakoodattujen kielistringien ja muuttujien kanssa esim. WP-pohjissa
  • Joomla kehittyy toiveiden mukaan ja paranee koko ajan
  • Kun joku asia alkaa olla niin totaalisen tuttu, niin sillä tekeminenkin alkaa olla tehokasta. Silloin siitä mielellään pitää kiinni
  • Monikielisyystuki out-of-the-box!
  • Lisäosien koodaus sujuu ilman totaalista koodarininja-aivorakennetta :P

Summa summarun: oikea työkalu kuhunkin kohteeseen!
Last Edit: 07.02.2014 23:21 : naghris.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • naghris
  • naghris hahmo
  • Vieras
  • Vieras
07.02.2014 23:21 #6495 : naghris
naghris vastasi aiheeseen: Joomla!-kokemuksesi
Unohtui tietenkin

LAADUKKAAT JA NOPEAT KÄÄNNÖKSET!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Valvojat: jkwebdesignGamossJiiKoo
Sivu luotiin ajassa: 0.100 sekuntia